Argumente pro și contra folositii TIC în educație

„Educaţia are dificila misiune de a transimite o cultură acumulată de secole, dar şi o pregătire pentru un viitor în bună măsură imprevizibil”                  

                                                                                                                                               JacquesDelors

Societatea noastră se afla într-o permanentă schimbare, iar același lucru se întamplă și cu inovațiile tehnice și științifice. Calculatorul a influențat nu numai o parte a vieții noastre, ci se manifesta în toate domeniile acesteia. Forma comunicațiilor, ritmul de viață și muncă și chiar mediul înconjurător în care trăim au suferit, datorită acestei inovații, modificări esențiale.

Azi nu se vorbește în zadar despre așa-numita “societate informațională” și aceasta e socotită o comunitate al cărei bun esențial – informațiile – s-au dezvoltat în mod continuu. Aceia care, în cadrul societății informaționale, din diferite motive sunt rupți de informații, se confruntă deja cu mari probleme, fiind în mod clar, dezavantajați.

În urmă cu caţiva zeci de ani educaţia primită în şcoală putea să fie, în cele mai multe cazuri, suficientă pentru întreaga viaţa a unui individ, astăzi situaţia schimbându-se dramatic.

Introducerea internetului şi a tehnologiilor moderne în școală duce la schimbări importante în procesul de învăţamânt. Astfel actul învăţării nu mai este considerat a fi efectul demersurilor şi muncii profesorului, ci rodul interacţiunii elevilor cu calculatorul şi al colaborării cu profesorul.

Trăim într-o societate în care din ce în ce mai multe sarcini sunt realizate computerizat. Astfel, educarea tinerilor încă de la vârste fragede îi pregătește pentru ceea ce urmează mai târziu în viață. Cu siguranță, nu putem pretinde ca un elev, în clasele primare să aibă capacitatea de a folosi un program de contabilitate, însă inițierea lui în lumea calculatorului – mai mult decât la joacuri, sau desene animate, cum cel mai probabil fiecare copil este obișnuit de acasă – îl va ajuta ca mai târziu să dobândească mai ușor această deprindere de exemplu.

Astăzi, există tot mai multe joculețe sau progrămele special concepute pentru cei mici care îi ajută să dobândească anumite deprinderi de logică sau imaginație. Folosindu-se de astfel de aplicații învățătorul poate face predarea mult mai interesantă. Astfel, elevul învață lucruri noi fără a depune prea mult efort și fără a necesita prea mult timp.

Prezentare diferitelor teme, care aparent sunt neinteresante sau dificile pentru elevi, într-un limbaj atractiv, cu ajutorul imaginilor colorate și chiar a diferitelor sunete îi va captiva și va face întelegerea mult mai ușoară.

Un alt argument pro ar fi acela al înlocuirii neajunsurilor celorlalte laboratoare. De exemplu, pentru un copil este mult mai dificil să își imagineze anumite concepte abstracte cu care nu a mai avut contact. Astfel, chiar dacă nu este posibil ca el să vadă fizic cum se petrec anumite reacții chimice, cu ajutorul calculatorului o poate face din nou și din nou până înțelege exact ce se întâmplă. Sau este mult mai ușor ca el să înțeleagă ce se petrece într-un organism viu dacă vede lucrul acesta într-un fișier video decât dacă ascultă, chiar cu cel mai mare interes, explicațiile profesorului.

În ceea ce privește învățarea unei limbi străine, sau fixarea celor învățate la școală prin temele de acasă, este mult mai ușoară și chiar relevantă și de succes atunci când elevul poate beneficia de regulile de pronunție audio decât doar de cele scrise. Astfel, elevul scapă de riscul de a învăța greșit anumite regli, ca mai apoi să fie nevoit să se corecteze.

Poate că nu este și cazul elevilor din clasele primare, însă elevii din clasele mai mari se confruntă cu un volum mare de materiale din care trebuie să extragă doar anumite informații utile. Astfel, cu ajutorul computetului și a anumitor filtre de selectare, aceștia pot beneficia în timp mai scurt de acele informații, rămânându-le mai mult timp pentru a le asimila și a face corelații între ele.

Cu ajutorul coputerului elevul beneficiază de facilităţi de prelucrare rapidă a datelor, de efectuare a calculelor, de afişare a rezultatelor, de realizare de grafice și de tabele. Astfel, prezentarea unui referat sau a oricărui tip de prezentare va fi mai ușor de expus colegilor. Bineînțeles, și profesorul folosindu-se de aceste facilități va avea o oră mai captivantă și mai interesantă.

În plus, utilizarea calculatorului determină o atitudine pozitivă a elevilor faţă de disciplina de învăţământ la care este utilizat acesta.

Însă, cel mai important argument pro din puctul meu de vedere este acela că, prin cele învățate la școală, elevii pun doar bazele a ceea ce urmează mai târziu. O astfel de predare asigură pregătirea elevilor pentru o societate bazată pe conceptul de educaţie permanentă.

Ar fi perfect dacă lucrurile ar sta așa, însă pe lângă aceste argumente pro apar și destul de multe argumente contra. Voi prezenta acum câteva dintre cele mai importante.

Cred că cel mai important argument contra îl găsim în lipsa de aparatură necesară în școli. Procurarea de computere sau de tablete pentru fiecare elev este destul de costisitoare pentru orice școală. Și cu siguranță că nici părinților nu li se poate impune acest lucru, deoarece unii dintre ei nu au această posibilitate financiară.

Chiar dacă nu ar fi atât de dificilă procurarea acestor computere, tehnologia avansează foarte repede, lucru care impune dotarea laboratoarelor la intervale destul de scurte de timp ceea ce implică cheltuieli suplimentare.

Un alt argument contra ar fi acela al lipsei personalului calificat în școli. Sunt destul de mulți profesori mai în vârstă care nu au fost pregătiți în sensul aceasta. Astfel, șansa ca un elev să știe să folosească un computer mai bine decât profesorul lui este destul de mare. Desigur, fiecare profesor poate beneficia de cursuri de pregătire în acest domeniu, însă lucrul acesta ar putea dura destul de mult timp.

Un ultim argument contra, nu puțin semnificativ din punctul meu de vedere, este riscul ca elevul să se adâncească și mai mult în fața calculatorului și pur și simplu în timp să dispară ceea ce astăzi numim viață socială.

Cred, deci, că este importantă și valoroasă folosirea tehnologiei informaționale și de comunicare cât mai mult în școli. Poate că în momentul de față acest lucru pare dificil, din cauza contraargumentelor enumerate anterior, însă în timp acest lucru poate fi de un real succes!

Lasă un comentariu